Gå tillbaka

Bakgrunden till infocentret var att stockholmarna under planering och byggtid skulle få en försmak och information om utvecklingen av den nya Tele2 Arena.

Infocentrets lokal var en ganska trist gammal butik i slakthusområdet på Arenavägen. Den stora utmaningen låg i att få denna identitetslösa industribyggnad att vakna till liv för att väcka förbipasserandes nyfikenhet och locka in dem i lokalen. Väl inne eftersträvades en tydlig koppling till exteriören.

Med hjälp av den grafiska designbyrån Dizel & Sate lyckades vi skapa en miljö där deras grafiska element tillsammans med vår inredning utstrålar puls, spänning, sport, evenemang och upplevelse, både ute och inne i lokalen.

Informationscentret är flexibelt planerad för att nå en bred målgrupp och innehåller en utställningsdel, en trevligt möblerad diskussionshörna samt i en rit- och lekhörna för de minsta.

White har det prestigefulla uppdraget att rita och projektera Tele2 Arena. Den skall rymma 30 000 åskådarplatser och kunna ta emot ca 40-45 000 åskådare vid konserter. Arenan invigs 2012 och kommer att ligga söder om stan i anslutning till Globen.

Tele2 Arena Infocenter

  • Kund: Tele2 Arena
  • Projektets start/slut: 2009-2009
  • Färdigställt: 2009
  • Storlek/Yta: 300 kvm
  • Grafik: Dizel & Sate

Team

  • Lisa Grape
  • Märta Friman

Nyckelord

Liknande projekt