Gå tillbaka

Köpcentret har växt i flera omgångar sedan det invigdes 1979. 2006 startade en ny om- och tillbyggnad som resulterade i nyinvigning och namnbyte till Marieberg Galleria 2009. Marieberg Galleria blev därmed ett av Sveriges största köpcentrum, med en yta på 44 000 m² som numera rymmer ett hundratal butiker och restauranger och med ett besökarantal på över fyra miljoner årligen.

Whites uppdrag, förutom om- och nybyggnad, var också att se över kundströmmarna med fokus på att lyfta fram butikerna på plan 2. Detta löstes genom att skapa två glasade huvudentréer från norr och söder som tydligt visar att gallerian är i två plan. Fasadernas svarta skärmtegel utmärker sig i handelsområdet. Byggnaden är som en svart monolit utformad med spännande inslag som ljusslitsar som växlar kulör efter budskap.

Invändigt präglas gallerian av ljus och vita material som valts som en tydlig kontrast till den svarta exteriören. Planlösningen, med två enkla ellipsformade kundvarv som i båda planen tangerar det stora öppna torget i mitten, skapar en struktur som är lätt att hitta i. Det centrala torget med sitt generösa ljus som strömmar uppifrån skapar en avkopplande miljö i närvaro av vatten, gröna växter samt serveringar.

Marieberg Galleria

  • Kund: Steen & Ström Sverige AB
  • Projektets start/slut: 2006-2009
  • Färdigställt: 2011
  • Storlek/Yta: 44 000m² BTA
  • Ort: Örebro

Utmärkelser

  • Nominerad till final ICSC European Shopping Centre Awards 2011

Team

  • Claes Eklund
  • Anders Ejdeholt
  • Jennifer Welin
  • Cecilia Olson
  • Torbjörn Eliasson
  • Andreas Sture
  • Robert Niziolek
  • Tom Axelryd
  • Roland Erensjö

Liknande projekt