Gå tillbaka

Idén föddes när White skulle rita bostäder i Kv. Halmen, ett intilligande kvarter. Det nya bostadshuset skulle bli alltför utsatt för buller och i strävan att skapa en bättre boendemiljö föddes tanken att överdäcka trafikleden.

White tog tidigt rollen som project developers i ett tidigt skede av projektet för att ta itu med den exceptionella designutmaningen.

Byggnaden är byggd på pålar över 8 körfält motorväg men lyckas ändå stå bekvämt på avstånd från buller från trafiken och ger en fantastisk utsikt.

Förutsättningarna för fasaderna är olika åt olika vädersträck. Den återhållna entréfasaden mot Ringvägen upplöses mot Eriksdalslunden i väster i en lätt bågform tecknad av de fyra flygelgavlarnas balkongbjälklag. Åt söder gestaltas byggnaden som en transparent skärm som exponerar de allmäna ytornas verksamhet.

Det femstjärniga hotellet är ett eget litet universum med 532 hotellrum, konferensmöjligheter, restauranger och barer.

Elements SPA
White fick även i uppdrag att rita en spa-anläggning med pooler, upplevelse duschar, bastuar, relaxytor och behandlingsrum. I uppdraget fanns ett tydligt koncept att förhålla sig till, den Auyrvediska filosofin från Indien. Inredningsarkitekter och arkitekter har tätt arbetat tillsammans för att visionen skall genomsyra hela projektet där gränsen mellan hus och inredning är knappt synbar. Elements SPA stod klart 2011.

Ny lobbybar, restaurang och bar
Redan när Clarion Hotel Stockholm slog upp dörrarna 2003 var temat tydligt: konst och design i fokus och mötet mellan människor.

När de 2011 bad White hjälpa dem med en uppdatering av lobby, restauranger och barer är de värderingarna mer aktuella än någonsin. Sedan Clarion Hotel Stockholm öppnade har designhotell över hela världen poppat upp som svampar ur jorden och hotellobbyn är idag inte bara en sluss för hotellgästen till sitt rum utan en mötesplats för alla. Konst och design kommer alltid vara en av grundpelarna för Clarion Hotel Stockholm. För att särskilja sig ännu mer valde de ett asiatiskt tema som är genomgående i de nya delarna och tog sitt avstamp i den nya spa-anläggningen Elements SPA.

En hotellobby är en egen värld som aldrig sover. Här möts affärsmän för businessuppgörelser, barnfamiljer på storstadssemester, tjejkompisar på cityweekend. Södermalmsbor tar en fredagsöl och lyssnar på musik. Hotellobbyn är en arbetsplats, en mötesplats, ett barhäng, en utställning, en incheckning och så vidare. Det är spännande med de flytande gränserna mellan vem man möter och i vilket syfte.

I vårt uppdrag låg att skapa en inspirerande miljö med hög puls och samtidigt plats för avkoppling. Alla skall känna sig välkomna, bekväma och hemma. Inte att förglömma överraskade. Andra viktiga parametrar var att skapa en effektiv restaurang och barmiljö med många sittplatser och god logistik. Flexibiltet var också viktigt där hela hotellet snabbt skall kunna förvandlas till en läkarkongress eller en konstmässa.

Clarion Hotel Stockholm

  • Kund: Aspelin-Ramm Gruppen AS och Nordic Choice hotels
  • Projektets start/slut: 2000-2011
  • Färdigställt: 2011
  • Storlek/Yta: 26 700 m²
  • Lägenheter / rum: 532 rum
  • Kostnad: SEK 680 M
  • Ort: Stockholm
  • Fotograf/Illustratör: Åke E:son Lindman, Mikael Olsson, White View

Team

  • Bengt Svensson - ansvarig arkitekt
  • Ulla Bergström
  • Anders E Johansson
  • Marie Hult
  • Lisa Grape
  • Karolina Nyström
  • Erik Bacho

Byggnadstyp

Liknande projekt