Gå tillbaka

När Carlsberg Sverige bestämt att lämna sina gamla lokaler i en daterad 60-talsfastighet föll valet på en av White om- och tillbyggd fastighet granne med nya National­arenan i Solna. Målet var att flytta till moderna lokaler med en effektiv, öppen planlösning och representativa kundytor.

Whites uppdrag var att gestalta det moderna internationella företaget i framkant med en gedigen historia, samt att lyfta fram Carlsberg-koncernens mängd av varumärken. Resultatet är lokaler med en känsla av premium kvalitet och ett skandinaviskt ursprung som lekfullt mixats med ett urbant internationellt tempo.

Basen i inredningen är uppbyggd av jordnära kulörer och naturmaterial i form av vitbetsad ask, marmor, koppar och läder. Mot denna bas har accentkulörer från hela regnbågens spektrum adderats för skapa tydliga zoner och en tempoväxling i lokalen.­

Hjärtat i lokalen är baren, centralt placerad i ljusgårdens fristående torn som sammanlänkas med övriga lokaler via ett flertal spänger. Genom alla de externa ytorna – från entrélounge, via bar till konferens – har stor vikt lagts på specialritade snickerier och gedigna material.

Kontorsytorna har inretts med en bas av vitt, mörkgrått och vitbetsad ask som bryts upp av öppna torg med mötesrum och lounger i tydliga färgteman och varierad möblering. Torgen förstärks av ett pixelerat mönster i golvet, inspirerat av kolsyrebubbel.

Carlsberg Sverige HK

  • Kund: Carlsberg Sverige
  • Projektets start/slut: 2012-2012
  • Färdigställt: 2012
  • Storlek/Yta: 2 700 m²
  • Ort: Solna
  • Fotograf/Illustratör: Thomas Zaar

Kompetenser

Team

  • Nicole Morel
  • Johan Björkholm

Nyckelord

Byggnadstyp

Liknande projekt