White-design i idébåten All Aboard

Fråga: Hur ska man få fler kvinnor att uppskatta båtliv och båtar? Svar: Genom att göra båtarna smartare, säkrare och mer sociala.

Med utgångspunkt från tio tydliga problemområden har tre inredningsarkitekter och designers på White skapat koncept och interiören av idébåten All Aboard, som har världspremiär på Skandinaviens största båtmässa ”Allt för sjön” den 2 mars.

Båten är en prövning av både samliv och könsroller. Medan männen glatt styr och skotar är många kvinnor mindre nöjda med sin tillvaro ombord. Detta ville Svenskt Marintekniskt Forum undersöka och åtgärda, och tog initiativ till ett projekt för att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön.

Huvudfinansiärer för projektet är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen som alla ser användardriven innovation som nyckeln till tillväxt för den svenska fritidsbåtsbranschen. Flera av branschens stora aktörer deltar i All Aboard och ser projektet som en testbädd för nya idéer. Svenskt Marintekniskt Forum hoppas att projektet på sikt ska bidra till nöjdare kunder och exportframgångar för svensk båtindustri.

En stor enkätundersökning genomfördes för att kartlägga vad kvinnor saknade i sin fritidsbåt. Bland tusentals synpunkter kokades det ned till tio problemområden med uppgift: lös problemen!

Ingrid Backman, Monika Semkowicz och Susann Wessely Gromark på White i Göteborg fick uppdraget att tillsammans med flera aktörer ta fram en idébåt som utgår från tre områden: Båten ska vara social, smart och säker. Resultatet visas som ett koncept på båtmässan.

– Det är upp till varje enskilt företag om och hur man vill arbeta vidare med kvinnornas önskemål och frågor, oavsett om det gäller segel- eller motorbåtar. Det ska bli verkligt spännande att se vad branschen kan sätta i sjön till nästa säsong, säger Ingrid Backman.

För information:
Ingrid Backman, tel 070-2248787