Ulla Bergström blir ny kontorschef i Stockholm

Efter 18 år som profilerad arkitekt tar Ulla Bergström ett nytt steg och blir kontorschef för White i Stockholm, som är det största av företagets fjorton kontor. – Stockholm är vårt största kontor och viktigaste marknad. Det är både en ära och en utmaning att försöka utveckla den positionen, säger Ulla som på meritlistan har en serie framgångsrika uppdrag med inriktning på handel, hotell och kontor.

– Ulla är en dokumenterat skicklig arkitekt med solid marknadskunskap och högt anseende i branschen. Dessutom står hon för sina idéer och tar ansvar hela vägen. Det är en bra chefsegenskap. Med Ulla som ny kontorschef känner jag mig trygg när vi positionerar oss som Skandinaviens ledande arkitektkontor inom hållbar arkitektur som berör, säger Whites VD Monica von Schmalensee.

Som Stockholms största arkitektarbetsplats har White en central roll i stadens och regionens utveckling. Som aktuellt exempel kan nämnas Tele2 Arena i Globenområdet – ett kraftfullt landmärke med hållbar arkitektur i världsklass. Whites stockholmskontor huserar i det egenritade och flerfaldigt prisbelönta kontorshuset vid Skanstull sedan 2003. Här återfinns de flesta av alla kompetenser som ryms inom White, ofta kombinerade i det fruktbara mötet mellan rutinerade tungviktare och nyfikna unga i karriärens början.

De flesta stockholmare har omedvetet stiftat bekantskap med Ulla Bergström. I rollen som ansvarig arkitekt har hon satt tydliga avtryck i flera av huvudstadens mest uppskattade kommersiella miljöer – från stilbildande Clarion Hotel på Södermalm till påbyggnaden av The View på Regeringsgatan eller förnyelsen av Salénhuset med MOOD-gallerian på Norrlandsgatan.

På uppdrag av AMF hade Ulla ansvar för hela omvandlingen av Salénhuset – ett förtroende som nu fördjupas med uppdraget att leda delar av den stora förnyelsen av Gallerian på Hamngatan, som bl.a. kompletteras med hotell och nya kontor.

– Jag trivs i stora sammanhang och ser de kommersiella miljöerna som en självklar del i stadsplaneringen, där byggnadens integration med staden är lika viktig som projektet i sig. White har en stark tradition av att bygga stad, och jag ser fram emot att få leda kontoret genom framtidens utmaningar.

Ulla Bergström, tel 08 402 26 68
Monica von Schmalensee, VD, 08 402 25 84