Nytt kontorshus i Kalmars historiska stadskärna

På lördag invigs nytt kontor för Länsförsäkringar i Kalmar. Ett hus som redan fått Skanskas Gröna Framtidspris 2011.– Huset blir en stolt representant för Länsförsäkringar med bland annat reducerat energibehov och miljöriktiga lösningar, säger Sven Gustafsson, ansvarig arkitekt.

Det handlar om en förvandling av hela Kvarnholmen – att bevara den unika miljön från 1600- och 1700-talet men samtidigt ge den nya byggnaderna en stark karaktär. Nära domkyrkan, i absoluta centrum har vi ritat ett hus med modernt uttryck men som ändå inte konkurrerar ut de historiska byggnaderna. Ett typiskt Kalmarhus med kort fasadlängd men med ett helt eget formspråk och större fönsteröppningar. Huset har fyra våningar, men från gatan ser det ut som ett tvåvåningshus just för att anpassas till den befintliga bebyggelsen. De högsta delarna av huset ligger i mitt i kvarteret och på det översta planet har man strålande utsikt över taklandskapen och Ölandsbron.

– Sedan vi vann den utlysta tävlingen har vi jobbat i en kreativ process där kundens kulturintresse och miljömedvetenhet har stått i fokus. Vi har jobbat mycket med bl a energiåtgång och val av material. Som besökare ska känna sig välkommen i en officiell men ändå avspänd miljö. Kalksten från Öland och björk är karaktärsmaterialen. En sober och elegant inredning som hålller över tid.

Nyligen fick kontorshuset Skanskas Gröna Framtidspris för dess bestämda målbild om att bygga ett särklassigt miljöreferensobjekt i Kalmar. Kontoret kommer att miljöcertifieras till den högsta nivån enligt LEED.

Sven Gustafsson, arkitekt