Ny skolvinst i Norge

White i Oslo har tillsammans med Veidekke Entreprenør AS vunnit en arkitekttävling för att rita en tillbyggnad till Hjalmar Johansens Videregående skole i Skien, Norge.

Det vinnande förslaget kännetecknas av öppna och ljusa rum som ger goda förutsättningar för lärande och utveckling. Precis som den befintliga byggnaden ska även den nya delen uppmuntra till nyfikenhet och kreativitet.

I Hjalmar Johansens Videregående skole för ungdomar med särskilda behov läggs extra vikt på att ge eleverna goda förutsättningar. Detta märks bland annat i zoner vars inredning är anpassad efter de olika studentgruppernas behov. För att skapa trygghet har tillbyggnaden en tydlig och överskådlig struktur som är lätt att orientera sig i.

– Projekt som detta ligger oss alltid varmt om hjärtat då skolan och skolmiljön spelar en central roll i elevers välmående, lärande och framtidsutsikter. Vi har ritat en byggnad som samspelar med befintliga huskroppar samtidigt som den har en egen identitet och hela tiden sätter eleven i fokus, säger Jenny Mäki, arkitekt och kontorschef på White i Oslo.

Hållbarhetsaspekter inkluderar stort insläpp av dagsljus och en kompakt byggnadskonstruktion, vilket minskar energianvändningen. Tillbyggnadens planlösning med rum placerade i ett modulsystem ger flexibilitet och lokalerna kan anpassas efter behov. Juryn konstaterade att projektet har ett ”tilltalande arkitektonisk uttryck och att presentationen beskriver en intressant användning av material som både ger fantastiska fasader och hållbara lösningar.”

Whites tidigare skolprojekt i Norge inkluderar bl a Bråtejordet Skole i Strømmen och Færder Videregående skole i Tønsberg.

Hjalmar Johansen videregående skole, Skien (1920x1200)