Maria Wetterstrand i Whites styrelse

En enhällig extrastämma valde idag in Maria Wetterstrand som ny ledamot i styrelsen för White, som är Skandinaviens största arkitektföretag.

– Det behövs fler som rör sig mellan politiken och näringslivet i båda riktningarna. Jag bidrar gärna till att minska klyftan och öka förtroendet, säger Maria Wetterstrand.

– Jag är väldigt glad över att Maria kommer in i styrelsen. Hon är en auktoritet inom hållbarhet och miljö som åtnjuter stor respekt i alla läger, säger Magnus Borglund, styrelseordförande i White.

I nära tio år var Maria Wetterstrand riksdagsledamot och språkrör för Miljöpartiet. I september 2011 lämnade hon politiken, och agerar sedan dess som fristående debattör, skribent och föreläsare. Hjärtat är fortfarande grönt, och miljöfrågorna står högst på agendan.

– Jag träffade Whites VD Monica von Schmalensee på en konferens i byggbranschen, och hon frågade om jag kunde tänka mig att ta plats i styrelsen. Då hade jag redan börjat fundera på ett sådant uppdrag, för att lära mig mera om hur det privata näringslivet fungerar och vad jag skulle kunna tillföra med kunskap och idéer.

White är en branschpionjär inom hållbarhet, med unika erfarenheter och kompetens. Monica von Schmalensee är en internationellt efterfrågad föreläsare inom energisnålt byggande och samhällsplanering med hållbarhet i fokus.

– Maria är en klockren förstärkning i vår styrelse. Vi har en tydlig gemensam grund i miljöfrågorna och jag ser fram emot att nu kunna ta en ännu tydligare position som världsledande inom hållbart byggande, säger Monica von Schmalensee som även är ordförande i den gröna branschorganisationen Sweden Green Building Council.

Styrelseordföranden Magnus Borglund framhåller vikten av oberoende ledamöter i Whites styrelse, där Maria Wetterstrand nu kompletterar Per-Håkan Westin (tidigare VD på AP Fastigheter) och företagsekonomen Hans Bergenheim. Övriga i styrelsen är medarbetare på White.

– Vi behöver folk som inte är som oss själva, som med annan kompetens och nya perspektiv får oss att lyfta blicken. Maria har ett brett samhällsintresse och kunskaper som kommer oss till stor nytta, säger Magnus Borglund.

FÖR INFORMATION:
Magnus Borglund, styrelseordförande White, 031-60 86 05