Magnus Thure Nilsson till Whites styrelse

Magnus Thure Nilsson har utsetts till ny styrelseledamot i White arkitekter AB. Han är VD för Media Evolution och Media Evolution City i Malmö som arbetar med att stärka innovation och tillväxt i södra Sveriges mediebranscher. Han har över 10 års erfarenhet från roller inom media och marknadsföring och nu tar han plats i styrelsen för ett av Europas största arkitektföretag.

– När jag fick frågan var det självklart att tacka ja. White är ett av de stora arkitektföretagen och de är involverade i viktiga samhällsprojekt både i Skandinavien och internationellt. Jag har stora kunskaper om hur digitaliseringen påverkar företag och det är något jag kan bidra med i styrelsearbetet. White har en tung närvaro i Öresund och där ser jag också att mitt perspektiv från Malmö är viktigt, säger Magnus Thure Nilsson, ny styrelseledamot i White arkitekter AB.

På bolagsstämman redovisade White en omsättning för 2014 på 759 Mkr och ett resultat på 63,7 Mkr, vilket är det bästa resultatet i företagets historia. White är ett medarbetarägt företag och av företagets omkring 750 medarbetare är 122 partners och 387 anställda är aktieägare.

– Med Magnus i styrelsen förbättrar vi vår förståelse av den digitala utvecklingen och det nya medielandskapet. Vi eftersträvar en bredd i styrelsen, men vi är inte ute efter ja-sägare utan skarpa personer som ställer kritiska frågor och tvingar oss vara på tå. Det är vår styrka och som jag ser det nyckeln till att vi är framgångsrika, säger Monica von Schmalensee, VD på White arkitekter.

I styrelsen ingår även miljöpartiets tidigare språkrör Maria Wetterstrand, Liselotte Hjort med bakgrund från bank- och fastighetssektorn, och White arkitekters VD Monica von Schmalensee.

Fakta om White

White är ett medarbetarägt arkitektkontor med omkring 750 medarbetare i Sverige, Danmark, Norge och England. Företaget jobbar interdisciplinärt med egna metoder som säkerställer engagemang och innovation. Whites kompetenser omfattar arkitektur, stadsbyggnad, landskap, miljö, projektledning, inredning och design. Företaget startades 1951 av arkitekten Sidney White och har sitt huvudkontor i Göteborg. www.white.se

Högupplöst pressbild på Magnus Thure Nilsson

Magnus Thure Nilsson, styrelseledamot i White arkitekter AB