Klimatsmart och kvadratsmart – en smak av Stockholms framtid

Nu på tisdag 23 augusti inviger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius kvarteret Båtsman i Annedal, som med hela 2012 (!) nya lägenheter påtagligt bidrar till Stockholms expansion och förnyelse.– Båtsman är både vackert och nyskapande. För mig känns det som en smak av Stockholms framtid, säger arkitekt Mats Egelius på White.

Om ett år är det dags för nästa stora bostadsutställning i Stockholm. Med centrum i det nybyggda området Annedal sätts då fokus på livsstil, energismart byggande och kvadratsmart boende för barn och unga.

I stadsdelen Mariehäll, där Stockholm gränsar mot Sundbyberg, pågår en intensiv stadsförnyelse. På ett område tidigare dominerat av industri och verkstäder växer nu en ny del av staden fram med variationsrika bostäder i stadsmässiga kvarter runt ett centralt parkrum. Hela 21 byggföretag medverkar i att skapa 2012 nya bostäder.

Brf Båtsman är de första bostäderna i den nya parkstaden, med ett anslående läge invid strandpromenaden och den nyanlagda hamnbassängen. Här har White med Mats
Egelius som ansvarig arkitekt skapat två energieffektiva bostadshus för byggherren Besqab – båda med orädd karaktär och oregelbundet skuttande balkonger.

De funktionella lägenheterna passar alla livets åldrar. Varje bostad har sin egen särprägel, med genomtänkta planlösningar som är funktionella utan att slösa med kvadratmeter, som t.ex. en yteffektiv sexrummare på 76 kvadrat. Alla boende erbjuds många tillval och möjligheter att påverka sina egna hem; många rum eller stora öppna ytor?

Samtliga femtio lägenheter – från minsta ettan till stora sexan på 130 kvadrat – har balkong eller uteplats i västläge med utsikt över vattnet och strandpromenaden längs Bällstaån. Förutom de två flerfamiljshusen anläggs även fem attraktiva stadsradhus i två våningar med 4 rok på ca 113 kvadrat. Radhusen ramar in den gemensamma gården.

I hemstaden Stockholm är Mats välkänd för en mängd uppskattade bostadsprojekt, inte minst i Hammarby Sjöstad.
– Av alla områden jag arbetat med är Annedal ett av de absolut bästa. Tack vare vattenläget och grönskan har vi skapat ett stadsboende med ovanligt mänskliga kvaliteter. Det blir en stolt del av bostadsutställningen nästa år, säger Mats Egelius som på tisdagens invigning berättar om den särpräglade arkitekturen.

Bostadsutställningen Annedal 2012 pågår 16–26 augusti 2012 i regi av Stockholms Byggmästareförening i samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och byggherrarna i Annedal.

För information: Mats Egelius, tel 08-402 25 22

För bilder: Se ”ladda ner”. Vänligen ange foto: Åke E:son Lindman