Kanadensisk miljöexpert sprider ljus i Malmö

White har anställt en ljusexpert med internationell lyskraft. Det är den kanadensiska forskaren Marie-Claude Dubois som från kontoret i Malmö ska sprida kunskap om dagsljusets betydelse för arbetsplatsen och hälsan.

– Jag vill se fler smarta lösningar med glasfasader som tar hänsyn till inneklimat, kvalitet på utsikt och dagsljuskvalitet. Det är inte alltid den bästa lösning att sträva efter 100 % glas i en kontorsmiljö, menar Marie-Claude, som också tycker att arkitekternas och beställarnas förkärlek för glasbyggnader ibland går för långt.

– Forskning visar att människors trivsel går ned när det är för lite glas i fasaden. Att välja rätt typ av glas är extremt viktigt. Glasets färg ska vara så neutral som möjligt och måste man välja en färgade glas, ska man helst välja brons eller en varm ton och undvika blå glas. Vår forskning som har publicerats i Building and Environment visar att blått glas kan bidra till minskad trivsel.

Marie-Claude menar att det är en utmaning för arkitekten att välja rätt glasarea på rätt ställe. Det handlar om att hitta en balans mellan estetik, dagsljus och energiåtgång. Hon anser att arkitekterna har ett ansvar att gestalta byggnader som svarar upp mot de utmaningar som klimatförändringarna innebär.

Men ljus och utsikt är väl viktigt för de som arbetar i byggnaden?

– Det finns undersökningar som visar att de som jobbar på kontor vill kunna sitta nära fönstret utan att det blir för ljust eller för varmt. Men man har också behov av enskildhet, säger Marie-Claude, som också ifrågasätter argumentet om vårt behov av utsikt. Hon menar att arkitekter och beställare ibland överdoserar när det gäller utsikt på bekostnad av energi och miljö. Det bästa är att prioritera de finaste utsikterna, ge dem stora fönster och rätt solskydd, medan resten av byggnaden får nöja sig med ”normala” fönster.

– Forskning visar också att stressnivån går ned när man tittar på landskap med gröna växter. Då är det viktigt att prioritera utsikter över park, träd, landskap och minimera utsikten över parkeringsplatser och industribyggnader. Man ska inte rita tråkiga hus, men man bör välja sina utsikter så att de passar där det är viktigast. Dessutom tappar man ju wow-effekten om det är utsikt överallt.

Marie Claude vet vad hon talar om. Om erfarenhet och kompetens kunde uttryckas i elektriska termer – då är hon ingen vanlig sextiowattare. Sedan 1998 har hon arbetat med dagsljus, huvudsakligen som forskare och lärare vid både Laval University i Quebec och på Lunds Tekniska Högskola där hon har en tjänst som lektor vid avdelningen för energi och byggnadsdesign. Hennes forskning är rikt publicerad på både engelska, franska och svenska, och hon medverkar på internationella konferenser jorden runt.

Alexandra Hagen, chef för White i Malmö, är stolt och glad över att Marie-Claude Dubois nu blir medarbetare på Skandinaviens största arkitektföretag.

– Det känns jättebra. Med Marie-Claude får vi kompetens i världsklass inom ett viktigt område som påverkar väldigt många människor. Vi har flera aktuella projekt där hon redan är inkopplad som ljusexpert. Dagsljusets roll och betydelse är ju inte minst viktig på våra breddgrader.

Från uppväxten i Kanada är Marie-Claude van vid kyla som är betydligt strängare än den skånska vintern, men även från murriga inomhusmiljöer med dunkla tapeter i kolonialstil som knappast gör varken hem eller kontor särskilt dagsljuseffektiva. Här i Sverige är det tvärtom – vi älskar ”ljust och fräscht”.

Marie-Claude Dubois är bosatt och rotad i Lund, där hon fortsätter att utbilda arkitekturstudenter och byggnadsingenjörer parallellt med jobbet på White.

– Ett kontor blir skönare om man blandar in varmare toner i det vita. Vår forskning tyder på att människor trivs bäst med varma toner eftersom allt som är levande (ex. människors hud, solljus) har varma toner, säger Marie-Claude Dubois som även leder ett internationellt projekt med 18 länder där syftet är bland annat att nå stora energivinster genom att utnyttja dagsljuset bättre och minska användning av belysning.

Pressbild:

För mer info: