Idag invigs Göteborgs kreativa drivhus

Fredag 13 november invigs det nybyggda landmärket Johanneberg Science Park i Göteborg – en mötesplats som designats för att stimulera samverkan och kreativt arbete.

White har ansvarat för att kombinera arkitektur, teknik och hållbarhet i en nytänkande helhet.

Johanneberg Science Park samlar företag och organisationer som ligger i framkant inom utveckling och innovation. HSB Göteborgs huvudkontor med 130 medarbetare var först in bland hyresgästerna. Byggnaderna i svart och guld stod klara i somras med 8 200 kvm, och redan planeras för nästa etapp på 10 000 kvm. Totalt ska området växa till cirka 100 000 kvm nya lokaler fram till år 2020.

Tillsammans med beställaren Chalmersfastigheter har White har tagit radikala grepp för att manifestera den nya fastighetens roll som dynamo för bygg- och samhällssektorn i Västsverige. Fastigheten består av två byggnadskroppar som binds samman av två bryggor. Förutom kontorsarbetsplatser finns reception, restaurang, konferensrum, öppna ytor för stormöten och andra mötesplatser. Gamla tiders kontorspentryn med mikro och kaffekokare är avskaffade till förmån för det gemensamma mötesplanet.

– Det är ett socialt experiment som vi byggt in i huset, förklarar Mattias Lind, ansvarig arkitekt för huset. Vårt uppdrag har varit att skapa miljöer som för människor samman och då är kafékulturen oslagbar.

Hela bottenvåningen är utformad som ett drivhus för kreativitet i samarbete. En flera hundra meter lång sittbänk löper längs hela ytterväggen. Allt utfört i tåliga robusta material med tydlig hållbarhetsambition: enkla material för stora idéer. Att uppnå Miljöbyggnad Guld var utgångspunkten redan från start. Byggnaderna ska ge så liten miljöbelastning som möjligt under hela sin livslängd.

– Detta är det mest genomtänkta kontorshus jag medverkat i som miljöansvarig, säger Karin Hedén på White i Göteborg som varit hållbarhetssamordnare för huset. Vi har lärt oss väldigt mycket och har samlat alla erfarenheter på ett bra sätt. Det blir en värdefull tillgång i liknande projekt framöver.

Sedan i våras är White en av elva delägare i Johanneberg Science Park, tillsammans med bl.a. grundarna Göteborgs Stad och Chalmers, AB Volvo, Skanska med flera.

– Som Skandinaviens största arkitektföretag är det självklart att finnas med där framtidens samhällsbyggnadsfrågor diskuteras. Det är en investering i kunskap och utveckling både för oss och för Göteborg, säger Johan Lundin, chef för White i Göteborg.

Mattias Lind, ansvarig arkitekt, tel 031-608651
Johan Lundin, kontorschef White i Göteborg, tel 031-608694
Karin Hedén, hållbarhetsexpert, tel 031-60 8730

Johanneberg Science Park, Göteborg
Johanneberg Science Park. Foto: Åke E:son Lindman.