Framgångarna fortsätter för White och Almedahls

Årets möbelmässa i Stockholm innebär 10-årsjubileum för samarbetet mellan textilföretaget Almedahls och White.
Efter framgången med storsäljarna Maskros och Metallros lanseras nu en ny produktfamilj med mönster från White, som kombinerar modernitet och tidlöshet med fokus på offentliga miljöer.

Sedan 2004 har White genom Ingrid Backman ett tätt samarbete med Almedahls när det gäller textila produkter för offentlig miljö. Under åren har Ingrid ritat ett flertal mönster och det kan nämnas succén med Maskros och Metallros, 2005, som genom åren blivit Almedahls mest sålda produkt.

Under 2013 har Ingrid Backman, Monika Semkowicz och Susann Wessely Gromark på White i Göteborg tillsammans utformat två nya mönster som bildar en produktfamilj. De lanseras på Stockholm Furniture Fair 4-8 februari 2014.

– Ännu ett spännande och kommersiellt samarbete, säger Anders Lundstedt, marknadschef på Almedahls. Jag är övertygad om att de nya mönstren kommer att bli uppskattade och användbara inom offentlig miljö tack vare textilens design och funktion.

Med Susann, Monikas och Ingrids kompetens inom både inredningsarkitektur och design såg de behov av att skapa tidlösa mönster som är gångbara i flera olika offentliga miljöer, som t.ex skolor, kontor, hotell och restauranger. Resultatet är Aura och Siluette, som ska bidra till att stärka en interiörs identitet med möjlighet att använda textilerna både för skira ljusinsläpp och som rumsavskiljare för öppna, halvtransparenta och slutna rum.

Aura är tryckt på två kvalitéer på traditionellt sätt genom rotationstryck i traditionell tygbredd med ett brett spektra när det gäller kulörval. Aura delas upp i Colour (färgstarka kulörer på satin) och White (ljusa kulörer på Trevira CS).

Siluette är tryckt genom digitaltryck, som är ett relativt nytt sätt att trycka mönster på textil. Det digitala ger oändliga möjligheter för kunden när det gäller att påverka färgvalet och andra mått än de traditionella. Det digitala har också mindre miljöpåverkan genom att det inte blir något spill gällande tryckfärg.

Susann Wessely Gromark, White, tel 031-608719
Anders Lundstedt, Almedahls, tel 0706-188571