Energimässig milstolpe i elegant förpackning

I morgon, torsdag 25 augusti, tas första spadtaget för ett av landets mest spektakulära nya bostadshus, kvarteret Frodeparken i anslutning till Uppsala Resecentrum. White har ritat det särpräglade huset som även är en energimässig milstolpe.– Frodeparken befäster vår ledande ställning inom hållbarhet. Det är också kulmen på många års engagemang kring Resecentrum. Vi är mycket stolta över resultatet där det eleganta båghuset i Kv Frodeparken blir pricken över i, säger Monica von Schmalensee, vd för White.

Sedan 2002 har White varit engagerade i Uppsala Resecentrum, från helhetsgrepp på stadsnivå ner till detaljnivå med landskapsplanering, perrongtak och enskilda byggprojekt. Båghuset är den avslutande byggstenen i det omfattande arbetet. 2006 bjöds fem arkitektkontor in till ett parallellt uppdrag. Då betonades att den nya bebyggelsen ska bidra till att forma den nya bilden av Uppsala som rikets fjärde storstad.

White vann och fick uppdraget att för Uppsalahem skapa ett bostadshus som kombinerar energiprofil med särpräglad arkitektur. Hela husets fasad består av integrerade solceller, vilket gör den till Nordens största solcellsfasad på ett bostadshus.

– Det är ett spännande och modernt hus i bästa annonsläge, konstaterar arkitekt Mats Egelius på White. Med kraftfull arkitektur och smarta energisystem blir det en skimrande representant för kunskapsstaden Uppsala där landets främsta solcellsforskning bedrivs.

Kv Frodeparken kännetecknas av sin eleganta bågform, som följer de närliggande tågspårens böjning. Därmed bildar huset en 100 meter lång bullerskyddande skärm mot järnvägen och stationsområdet. Bostäderna och utemiljön görs så långt som möjligt tillgängliga för alla, oavsett ålder och mobilitet.

Marja Lundgren, miljöexpert på White, framhåller att solenergi ger många mervärden för kunden.

– De är lätta att förstå och har ett vackert uttryck. Med lång livslängd kan de räknas hem ekonomiskt. Det är helt enkelt ett material som återbetalar sig självt.

Husets två ansikten består av en urban och aktiv sida mot Stationsgatan med butiker och en förskola, och en grön tilltalande parksida mot den lummiga Frodeparken.

Det finns 70 lägenheter, från ett till fem rum och kök. En del av huset planeras för seniorboende. Flertalet lägenheter är genomgående med vardagsrum och kök i söderläge mot gatan och en tyst sida med sovrum mot parken. Hela sidan mot parken är bilfri. I söder utformas den skyddande gården som en öppen utvidgning av parkrummet. Förskolan får fyra avdelningar och blir ett tillskott för stadsdelen och inte minst för stockholmspendlare.

Mats Egelius

För bilder: