Carl Bäckstrand ny vice vd i White

Arkitekten Carl Bäckstrand från Lund är ny vice VD för White. Bäckstrand har tidigare varit chef för Whites malmökontor och är för närvarande utlandschef med ansvar för att samordna internationella uppdrag och arkitekttävlingar.

White har över 700 medarbetare i Sverige, Danmark, Norge och England. Företaget är idag Skandinaviens största arkitektkontor och det tredje största i Europa.

– Det finns ett stort internationellt intresse för skandinavisk design och arkitektur. Samtidigt blir utmaningarna inom samhällsbyggande mer komplexa och kraven på kunskaper om hållbarhet ökar. Sammantaget innebär det att det skapas fler möjligheter för oss att vinna internationella uppdrag. Tävlingar är en viktig väg till nya uppdrag och nyligen vann Whites förslag till ny Hamnpromenad i Oslo och vi fick tredjepris i tävlingen om ny psykiatriklinik i Stuttgart säger Carl Bäckstrand, vice VD för White.

I Sverige är det framförallt stadsbyggnadsuppdragen som engagerat Carl Bäckstrand. Utvecklingen i Västra hamnen i Malmö med projekt som Ubåtshallen, omvandlingen av Helsingborgs hamn H+ och bostadskvarter på Norra Älvstranden i Göteborg, är några exempel.

– White är idag etablerade internationellt och har uppdrag från Nairobi till Kiruna, men vi vill bygga ett ännu starkare varumärke. 2016 ska vi vara det ledande Skandinaviska arkitektkontoret på den internationella marknaden. För att ge det arbetet större kraft sätter vi vår utlandschef i företagsledningen, säger Monica von Schmalensee, vd för White.

– Den internationella verksamheten handlar lika mycket om att erbjuda vår kompetens på nya marknader, som att lära sig av nya kontexter och inhämta ny kunskap. Så jobbar vi vare sig det är kring hållbar stadsutveckling i Quebec eller i Nairobi. I det senare fallet arbetar vi med att förvandla ett industriområde till en fungerande stadsmiljö med kulturinstitutioner som drivkraft, i nära dialog med invånarna, säger Carl Bäckstrand.

För mer information, kontakta:
Carl Bäckstrand, vice vd, 040-660 93 28
Monica von Schmalensee, vd White, 08-402 25 84