Årets miljöpris i Malmö

White och byggherren Midroc belönas idag med Malmö stads stadsbyggnadspris, miljöutmärkelsen Årets Gröna Lans 2011. Fastigheten Jungmannen är sannolikt landets mest klimatsmarta kontorshus och ett prima exempel på hur arkitektur och teknik samspelar för optimal hållbarhet.-Detta visar att vass arkitektur och högklassig kontorsmiljö inte står i motsats till energisnålt byggande, konstaterar Alexandra Hagen, kontorschef på White i Malmö.

Stadsdelen Västra hamnen i Malmö utmärks av nyskapande arkitektur, starkt miljöengage­mang och vass design. Här gör Midroc Property Development avtryck med ett kontorshus som har arkitektonisk attityd och dessutom med råge överträffar både Boverkets energikrav och kraven för Green Building.

-Arkitektur handlar om att använda förutsättningarna i varje projekt för att skapa den bästa byggnaden. Vår kund ville ha en märkesbyggnad med höga miljöambitioner. Men på den begränsade tomten kunde man varken bygga stort eller högt, säger handläggande arkitekt Ola Dellson.

Whites utmaning blev att gestalta en stark karaktär som hävdar sig i den omgivande konkurrensen. Resultatet är ett kraftpaket som syns trots den lilla skalan, en kompakt men kraftfull byggnad med exceptionella energivärden. Bakom den skarpskuret kaxiga exteriören i sobra nyanser av kaffe och champagne döljer sig nämligen Sveriges mest energieffektiva kontors­byggnad.

Huset är uppdelat i tre volymer som har körts in i varandra. Huskropparna har tre, fyra och fem våningsplan. Den speciella volymbehandlingen har samspelat med de tekniska lösningarna för att nå den exceptionellt låga energiförbrukningen. Värdena ligger hela 57 procent under natio­nella krav för kontorshus.
-Jungmannen är verkligen i framkant. Vi känner inte till något annat kontorsprojekt i Sverige som idag har bättre energivärden, säger Magnus Skiöld, VD för Midroc Property Development.

Trots den blygsamma volymen har Jungmannen ovanligt mycket fönster och fina utblickar. Rumshöjden är tre meter och fönstren går hela vägen upp till undertaket. Foajen är helt uppglasad med hela fyra meters rumshöjd. På översta våningen finns bostäder, vilket gör byggnaden levande även efter kontorstid och ytorna på bottenplan är lätta att göra om till butiker eller caféer. Konsultföretaget Ramböll är dominerande hyresgäst, och flera av företagets medarbetare har varit delaktiga i projekteringen av huset.

Alexandra Hagen, kontorschef Malmö

Ola Dellson, arkitekt