Nyheter

White arkitekter och Happy F&B skapar ny inredning till SJ:s X2000

21 februari, 2017

Brukar du också åka med Sveriges populäraste tåg? I framtiden kommer upplevelsen bli ännu bättre då SJ:s X2000 tåg rustas upp invändigt och får en helt ny interiör. White arkitekter har tillsammans med Happy F&B fått uppdraget att ta fram ett nytt inredningskoncept till tågen. Som ytterligare ett bevis på Whites starka position inom produktdesign […]

Brukar du också åka med Sveriges populäraste tåg? I framtiden kommer upplevelsen bli ännu bättre då SJ:s X2000 tåg rustas upp invändigt och får en helt ny interiör. White arkitekter har tillsammans med Happy F&B fått uppdraget att ta fram ett nytt inredningskoncept till tågen. Som ytterligare ett bevis på Whites starka position inom produktdesign fick vi även äran att designa den helt nya tågstolen.
– Detta är ett ärofyllt uppdrag som går helt i linje med Whites värdegrund och hållbarhetsfokus, inte minst sedan vi fick SJ:s miljöpris 2016, säger ansvarige arkitekt Jacob Sahlqvist.

 

Istället för att byta ut sina X2000 tåg har SJ valt att satsa på att helt och hållet uppdatera sina nuvarande tåg, ett mycket bättre alternativ för miljön då dagens tåg håller i minst 25 år till. Förbättringarna kommer märkas successivt under året i form av uppdaterad teknik och inredningen signerad White arkitekter & Happy F&B.
– Uppdraget innebär verkligen att gestalta hela svenska folkets vardagsrum på ett sätt. Det finns ingen miljö i Sverige som lika många delar gemensamt på det här sättet. Inredningen ska hålla länge och klara slitage från miljontals resenärer.
Samtliga utrymmen, kupéer, bistros, påstigningsutrymmen och interiörer kommer bytas ut. Jacob Sahlqvist understryker att en viktig aspekt som arkitekt var att förankra inredningen i SJ:s långa historia och ta med den in i framtiden.
– Istället för att snegla på konkurrenters tåginredningar har vi valt att hylla SJ:s egna fantastiska historia och förvaltat företagets rika design arv. Vår interiör är inspirerad av klassiska, robusta 50-talståg och det kommer synas materialval som trä, marmor och mässing.

Helt nya stolar

Konsten att skapa en riktigt bra reseupplevelse ligger mycket i designerns händer. I projektet har White/Happy tagit fram helt nya tågstolar med fokus på ergonomi, material och känsla. Aspekter som har stor betydelse under drygt tre timmar ombord på x2000.
– Bekvämlighet för resenären har varit det viktigaste när vi formgivit stolen. Även här har vi sneglat mot 50-talets robusta design men såklart uppdaterat med dagens krav på komfort och tagit fram nätta stolar med hög finish tillsammans med ergonomer, textilutvecklare och formbestämmare.
Jacob Sahlqvust berättar att ytterligare en ambition är att det ska bli ännu skönare att vila i stolarna, att de ska bli bättre på att ta hand om huvudets rörelser och (inte att underskatta) ge bättre sömn åt passagerarna.

Se mer bilder och läs mer på SJ:s hemsida.

 

Av: Anton Almqvist

Publicerad: 21 februari, 2017

Läs hela

Björn Bondessons arkitektoniska dystopi nominerad i Ung Svensk Form 2017

8 februari, 2017

Stockholm furniture & light fair är i full gång på Stockholmsmässan och många nya spännande projekt visas upp för bransch och allmänhet. Vår arkitekt Björn Bondesson har blivit nominerad för den prestigefyllda designutmärkelsen Ung Svensk Form 2017. Björns bidrag SUNDET var först med i den öppna arkitekttävlingen Imagine Open Skåne 2030 och visar upp en dyster framtidsskildring av Öresundsregionen. […]

Stockholm furniture & light fair är i full gång på Stockholmsmässan och många nya spännande projekt visas upp för bransch och allmänhet. Vår arkitekt Björn Bondesson har blivit nominerad för den prestigefyllda designutmärkelsen Ung Svensk Form 2017. Björns bidrag SUNDET var först med i den öppna arkitekttävlingen Imagine Open Skåne 2030 och visar upp en dyster framtidsskildring av Öresundsregionen.
– Detta är ett debattinlägg i form av en arkitekturpresentation, berättar Björn.

sundet_

Kan du berätta mer om ditt bidrag, Björn?
– Min gestaltningsidé visar en nära framtid där högerpopulister fått inflytande i nästan alla Europas länder och tävlar i att hålla hårdast linje om flyktingar. På Öresundsbron har en stor grupp flyktingar blivit fast mellan två stängda gränser. Varken Sverige eller Danmark vill ta ansvar för människorna som tvingas övernatta på bron. Efter en tid tillåts hjälpsändningar passera avspärrningarna. Lägret permanentas i takt med att dödläget mellan länderna blir allt djupare. Till slut har lägret växt till en hel stad.
Öresundsbron, som tidigare var en av de främsta symbolerna för öppenhet och ”brobyggande” mellan länder, har nu blivit en symbol för det motsatta.

Hur kom du på idén?
–  Jag har länge varit fascinerad av absurda strukturer. Kåkstäderna i Kapstaden, murarna runt Jerusalem, Guantanamo bay. Hur kunde det bli så här? Kan något liknande uppstå i Sverige?
Vad händer om man samlar oroande världshändelser som flyktingkrisen, framgångarna för Brexit, Trump och Le Pen, Sveriges ID-kontroller på Öresundsbron, tömningen av lägret i Calais, m.m. och sammanför dem i en svensk kontext?
– Ett flyktingläger på Öresundsbron är ju ett ganska absurd idé, men tyvärr även en logisk konsekvens av det politiska klimat som växer fram idag. Bara för en vecka sedan blev tusentals människor strandsatta i ett legalt limbo på flygplatser världen över efter Donald Trumps rasistiska inreseförbud. Det byggs murar både runt Europa och USA. Verkligheten ligger tyvärr rätt nära.

Hur ser du på arkitektens roll idag för att hindra en sådan dyster samhällsutveckling som är gestaltat i din vision?
– Vi måste nog försöka lyfta blicken lite från våra pågående projekt och bli ännu bättre på att bilda opinion och påverka större samhällsfrågor – både i Sverige och utomlands.

Om du fick fundera ut en mer utopisk vision av 2030 i Öresundsregionen, hur hade den sett ut då?
– Jag är ett stort fan av den fria rörligheten i Europa, och jag tyckte utvecklingen gick år rätt håll i Öresund innan ID-kontrollerna. Det vore fantastiskt om Malmö och Köpenhamn på sikt skulle kunna smälta ihop till en gränsöverskridande storstad. Vi behöver se tillströmningen av människor som en resurs som ger oss ekonomisk möjlighet att bygga och utveckla våra städer. Det är ju platserna som människor flyttar ifrån som har de verkliga problemen.

Gränsen_sundet

Designutmärkelsen Ung Svensk Form 2017 är en tävling som Svensk Form arrangerar för unga designers för 12:e året i rad.
Läs mer om utställningen och de andra bidragen här.

Av: Anton Almqvist

Publicerad: 8 februari, 2017

Läs hela

Whites Sander Schuur vinner ”Årets Arkitektur” i Årets Rum 2017 för STHLMNYC

7 februari, 2017

Den årliga galan ”Årets Rum” prisar arkitekter och designers för inflytelserikt och kreativt arbete. Vinnare i kategorin ”Årets Arkitektur” är Sander Schuur, arkitekt på White, och Linda Schuur för sitt arbete med STHLMNYC.

STHMLNYC, som grundats och drivs av de båda arkitekterna, är en plattform för samverkan mellan Stockholm och New York City för att diskutera och formulera en adaptiv framtida stadsmiljö. Den ideella organisationen kopplar samman specialister från de båda städerna för att lära, diskutera och influera framtidens stad.

Juryn, som bestod av Rahel Belatchew Lerdell och chefredaktörerna för tidskrifterna Rum, Rum Hemma, Nya Rum och Rum Design, motiverade vinsten:

”Arkitekturens framtid står inför liknande utmaningar runt om i världen. Kunskapsutbyte över gränser är en förutsättning för att snabbt uppnå en hållbar utveckling. STHLMNYC är ett initiativ av två arkitekter som framgångsrikt har lyckats mobilisera branschen i Stockholm och New York och har genomgående visat att broar kan byggas trots stora fysiska avstånd.”

– Vi är tacksamma och stolta över att ha fått priset för ”Årets Arkitektur”, och att man uppmärksammar och ser värdet av att två städer samarbetar för en positiv stadsutveckling. Vi är glada över att internationaliseringen av svensk arkitektur kommer upp på fler agendor samt att detta även ligger som en punkt på regeringens satsningar, säger Sander Schuur.

Sander och Linda Schuur initierade STHLMNYC 2014 då de såg potential i export av svenskt designtänkande inom arkitektur samt stadsplanering. Vid den tidpunkten fanns ingen plattform som möjliggjorde samarbete för att främja och dela svensk stadsplanering och arkitektur. Detta resulterade i att paret startade den ideella organisationen.

STHLMNYC kommer att fortsätta att bygga broar för att föra samman människor för en bättre stads- och samhällsutveckling.

Av: Rickard Andersson

Publicerad: 7 februari, 2017

Läs hela

White utformar Sveriges Arkitekters monter på möbelmässan

3 februari, 2017

Äntligen dags för STHLM Furniture & Light Fair där White som vanligt har en hög närvaro och visar en uppsjö av projekt, inte minst från vår inredning- och designgrupp. I år har vi även förärats med uppdraget att få designa Sveriges Arkitekters monter på mässan. Temat för Sveriges Arkitekters monter är ”Woodland Sweden” och fokus […]

Äntligen dags för STHLM Furniture & Light Fair där White som vanligt har en hög närvaro och visar en uppsjö av projekt, inte minst från vår inredning- och designgrupp. I år har vi även förärats med uppdraget att få designa Sveriges Arkitekters monter på mässan. Temat för Sveriges Arkitekters monter är ”Woodland Sweden” och fokus riktas mot svensk träarkitektur. Vår inredningsarkitekt Annika Grottell har varit med och gestaltat montern och berättar mer om arbetet.

– Jag har tillsammans med ett team från Sveriges Arkitekter, Julia Hertzman och Tove Dumon Wallsten, tagit den ambulerande fotoutställningen Woodland Sweden vidare mot framtiden.
Vi ville skapa en inspirerande och lugn oas att kliva in i på den i övrigt livliga mässan. Tänk en stiliserad glänta i vårvinterskogen, en plats där man kan slå sig ned, hämta andan, mötas, inspireras och ta del av kreativ svensk trähusarkitektur och design.

white_woodland
Annika Grotell från White I&D, Jonas Runberger från dsearch och Anders Tväråna som bla jobbat med Hamra Nationalpark har alla bidragit med projekt till Sveriges Arkitekters monter.

Hur har du löst uppdraget från Sverige Arkitekter och vad kommer besökare få se i montern?

– Gestaltningsmässigt domineras montern av trappräcken, inlånade från C&D snickeri, pendlade från tak till golv, en dämpad och rofylld atmosfär influerad av skogen och myllan.
Besökarna kommer även att få ta del av en central film som väver samman Woodland Swedens trähusarkitektur med forskning, innovation, teknik, utveckling och nyskapande formgivning i trä där flera White-projekt är med.

Vad ser du personligen mest fram emot under möbelmässan?

– Invigningen då besökare och journalister från hela världen kommer på vernissage i montern. En annan höjdpunkt är den serie Small Talks som arrangeras i Sveriges Arkitekters monter. Där kommer White att figurera, såväl Jonas Runberger som Magnus Lindgren deltar i intressanta samtal och vår VD Monica von Schmalensee är med i en spännande paneldebatt. Sedan ser jag fram emot Greenhouse och alla oberoende designers – fullt av uppfriskande nya ideér, infallsvinklar och möjligheter. Det ska också bli roligt att ta del av årets guest of honour Jamie Hayons installation. Här hoppas jag få se en mångfacetterad och expressiv yta utan kompromisser.

Hamra_panorama
Vår prisbelönta landskapsarkitektur i Hamra Nationalpark är med i dokumentären Woodland Sweden.


Sveriges Arkitekters monter hittar ni i A-hallen (A33:19) på mässan.
En dokumentär om svensk arkitektur i trä har producerats och där medverkar en rad White-medarbetare och pratar om våra projekt.
White visar som vanligt en rad nya produkter på mässan och deltar i flertalet seminarier – mer info här.

Av: Anton Almqvist

Publicerad: 3 februari, 2017

Läs hela

Stadsberget i Piteå finalist i ArchDaily Building of the Year Awards ’17

1 februari, 2017

ArchDailys läsare har röstat fram Stadsberget i Piteå till en av fem finalister i ArchDaily Building of the Year Awards ’17 i kategorin Public Architecture.

Parkeringshuset Stadsberget i Piteå är ett parkeringshus som White ritat i samarbete med Henning Larsen Architects. I stället för den vanliga låda som parkerings-hus brukar likna tog teamet fasta på plats och geografi och betraktade området kring parkeringshuset som en större helhet.

Resultatet – ett träbeklätt parkeringshus som också är en pulkabacke, amfiteater och lysande lykta.

ArchDailys läsare har bland 3,000 projekt valt ut totalt 80 finalister till tävlingens 16 kategorier.

Vinnaren utses 7 februari. Rösta på projektet här.

Stadsberget PIteå, White Arkitekter

White var även nominerade i kategorin Cultural Architecture för Cirkus, Skandiascenen och med Johanneberg Science Park och Bråtejordet Skole i kategorin Educational Architecture.

Av: Rickard Andersson

Publicerad: 1 februari, 2017

Läs hela

Vårdarkitektur med omtanke – se de första bilderna från Nya Karolinska Solna

25 januari, 2017

Sedan början av 2000-talet har White varit engagerade i ett av Sveriges största sjukhusprojekt någonsin: Nya Karolinska Solna. Under genomförandet har vi arbetat i tätt samarbete med Tengbom i det gemensamma projektbolaget White Tengbom Team. En första etapp av sjukhuset har nu öppnat och där har patienter flyttat in. Under hösten 2017 invigs och öppnar […]

Sedan början av 2000-talet har White varit engagerade i ett av Sveriges största sjukhusprojekt någonsin: Nya Karolinska Solna. Under genomförandet har vi arbetat i tätt samarbete med Tengbom i det gemensamma projektbolaget White Tengbom Team. En första etapp av sjukhuset har nu öppnat och där har patienter flyttat in. Under hösten 2017 invigs och öppnar sjukhuset i sin helhet men redan nu kan vi visa de första bilderna från vårdmiljöerna.

Nya Karolinska Solna

”Trygghet, omsorg och omtanke: här kokar vi ned den enskilda människans behov. Vi vill bygga bort tekniken och integrerar den i en panel bakom sängen, samtidigt som alla uttag är fullt tillgängliga för personalen. Såväl det naturliga som artificiella ljuset spelar en viktig roll i i projektet som helhet. Vi har strävat efter en skandinavisk känsla med fina ljusförhållanden och vackra, slittåliga och hållbara material, vilket träpartierna i fönstren svarar mot i den här bilden.”

Säger Charlotte Ruben, ansvarig arkitekt, som guidar oss i det nya sjukhusets arkitektur.

nks_2

”Dessa inre ljusschakt utgör kärnan i vårdbyggnaderna och skapar kontakt mellan våningsplan och avdelningar. Varje byggnad har fått ett eget kulörkoncept för att skapa tydlighet och ger varje byggnad sin unika identitet. Detta gör att såväl personal som patienter och besökare kan orientera sig och känna tillhörighet.”

Fortsätter Charlotte Ruben och berättar att konsten verkligen fått ta plats i byggnaden och genomsyrar hela Nya Karolinska Solna.
I bilden syns konstverket Without Boundaries av Fredrika Linder. Läs mer om konstsatsningen hos Dagens Nyheter.

Nya Karolinska Solna

”Varje vårdrum ligger i direkt anslutning till det egna badrummet. Badrummets kulörkoncept speglar avdelningens. Rummen har hög kvalité i såväl detaljer som funktioner vilket innebär säkerhet och trygghet för patienten.”
Enkelrumsprincipen med personliga hygienrum motverka också risken för vårdrelaterade skador som smittspridning av bakterier, dessutom är många detaljer designade för att motverka andra vanliga skador som tex fallrisker, säger Charlotte Ruben

”Sjukhuset är en publik byggnad. Det är viktigt att miljöerna ska upplevas som inbjudande, varierande och som en del av den nya stadsdelen som växer upp kring det nya universitetssjukhuset”.
Konstverket ”Puls” av David Svensson i en av de publika entréer som nu öppnat på Nya Karolinska Solna. Här har konstnären inspirerats av EKG-kurvan från sitt barns födelse.

Nya Karolinska Solna

”Dagrum finns på varje vårdavdelning. Det är en miljö där patienter kan äta och umgås med andra om hälsan tillåter. Dagrummen ligger i direkt anslutning till ljusschakten och är en viktig plats för samvaro. Kulörerna på väggar och golv varierar i de olika byggnaderna. Kulörspektra är inspirerat av naturen med dess skiftande årstidsväxlingar. Här exemplifierat med det havregula golvet och den lönnröda väggen.”

New Karolinska Solna University Hospital

”Vi avslutar rundvandringen på lekterapin som ligger i direkt anslutning till en lekgård utomhus. Färger och lekfullhet genomsyrar avdelningens interiör och arkitektur.”

Se fler bilder och läs mer om Nya Karolinska Solna här.

Nya Karolinska Solna öppnar i sin helhet under slutet av 2017. Då öppnar huvudentrén och majoriteten av de publika delarna. White Tengboms teams vision om Sjukhuset som motorn i nya stadsdelen Hagastaden börjar då närma sig fulländning.

Av: Anton Almqvist

Publicerad: 25 januari, 2017

Läs hela

White i final om ny humanistisk fakultet vid Warwick University

17 januari, 2017

White Arkitekter är ett av fem arkitektkontor som tävlar i finalen för en ”arkitektoniskt enastående” ny humanistisk fakultet vid Warwick University i Coventry, Storbritannien.

Royal Institute of British Architects (RIBA) som organiserar tvåstegs-tävlingen bjöd in ”innovativa och insiktsfulla team med exceptionella kreativa färdigheter” för att ta fram förslag till universitetets nya landmärke.

Uppgiften är att rita ett förslag som ersätter och sammanför två befintliga byggnader där åtta avdelningar finns idag.

Juryn består av RIBA-rådgivaren Cindy Walters från Walters & Cohen, utvalda nyckelpersoner från universitetet samt medlemmar från universitetets ledningsgrupp.

Övriga tävlande arkitektkontor är Foster + Partners, Grimshaw, WilkinsonEyre och FCBS.

Vinnaren presenteras den 1 februari.

Läs mer i Architects Journal

Av: Rickard Andersson

Publicerad: 17 januari, 2017

Läs hela

White ny partner till Global Utmaning

15 december, 2016

Stadsplanering och arkitektur är centrala byggstenar på vägen mot ett mer hållbart samhälle. Därför går nu White in som partner till tankesmedjan Global Utmaning. Tillsammans kan vi samverka kring de globala utmaningarna både på global och lokal nivå.

Under våren 2017 kommer White att tillsammans med Global Utmaning konkretisera hur Sverige kan bidra till uppfyllandet av mål 11 i Agenda 2030 för hållbar utveckling, som handlar om hållbara städer och samhällen.

– En stad för alla är ett centralt begrepp inom målet och vårt arbete kring genusperspektivet i stadsplanering ses som särskilt intressant att dela med sig av, säger Anna Graaf, hållbarhetschef White. Viktiga mål är också att bidra till ett klimatneutralt samhälle och stimulera mer cirkulär ekonomi.

– White har lång erfarenhet av att omsätta globala frågor i praktiken. Tillsammans kan vi driva på att utvecklingen går lite snabbare på en övergripande nivå”, säger Johan Hassel som är VD på Global Utmaning, en oberoende tankesmedja som samlar nyckelaktörer från näringsliv, civilsamhälle, politik och förvaltning för långsiktiga lösningar på utmaningar inom de ekologiska, ekonomiska och sociala systemen.

För mer information:
Anna Graaf, hållbarhetschef White, tel 031-608628
Johan Hassel, vd Global Utmaning, tel 070-312 43 18

 

Publicerad: 15 december, 2016

Läs hela

White ritar utbildningslokaler för att möta polisens utmaningar

12 december, 2016

Under de kommande fem åren ska 2500 nya poliser utbildas i Sverige för att bemöta de olika behov som finns. White har fått i uppdrag av Videum att utforma nya lokaler för polisstudenterna vid Linnéuniversitetet i Växjö. Det blir en fortsättning på Whites uppskattade arbete från 2002 då den nya polisskolan stod klart på campus.

– Genom åren har vi fått mycket beröm för det första huset som har stått sig väldigt bra och fortfarande ser nästan nytt ut. Nu ska vi rita en ny byggnad med samma höga kvalitet, säger Jimmie Ahlgren, kontorschef på White i Halmstad.

Bra campus och attraktiva läromiljöer är en etablerad konkurrensfördel för polisutbildningen i Växjö, och ett givet riktmärke för arkitekternas arbete. Dagens 350 elever ska på kort tid växa till cirka 1000 per år.

Polisskolan i Växjö är landets största polisutbildning. Den befintliga byggnaden är opretentiöst utförd i tidlös design och målad med Falu rödfärg. Det kommunala bolaget Videum som förvaltar och utvecklar Linnéuniversitetets lokaler var enkla i sin beställning: skapa något minst lika bra som den gamla byggnaden.

Intresset för polisyrket växer starkt i Sverige, där utbildning idag bedrivs vid Umeå universitet, Linnéuniversitetet och Södertörns högskola. Regeringen vill förändra polisutbildningen och göra om den till en högskoleutbildning. ”Polisen ska vara en attraktiv arbetsgivare. Fler ska vilja utbilda sig till polis”, sa inrikesminister Anders Ygeman den 31 maj, då en utredning lämnade sitt förslag på högskoleutbildning.

Polisutbildningen i Växjö är också en av regionens största arbetsplatser för skådespelare när polisen tränar skarpt och filmar varje moment. En utmaning för arkitekterna är att balansera öppenhet och transparens mot polisens självklara behov av säkerhet och sekretess. Dessutom ska de nya lokalerna vara maximalt flexibla för att kunna samverka med de befintliga och vid behov kunna användas för helt andra verksamheter.

Tidplanen för de nya lokalerna är tuff. Målet är att den nya byggnaden ska stå klar vid årsskiftet 2017-2018.

För mer information:
Jimmie Ahlgren, kontorschef White i Halmstad, tel 035-152415

Av: Ann Nilsson

Publicerad: 12 december, 2016

Läs hela

Barn utforskar ljus på Rymdtorget

1 december, 2016

Under hösten deltar över tusen skolbarn från Östra Göteborg i Ljuslabs dramatiserade workshop om ljusfenomen. Ljuslab utgår från ett mobilt rum på Rymdtorget i Bergsjön. Finalen, den 14 december, blir en ljusgata med barnens ljuskreationer – en mötesplats där barnen själva ljussatt sin närmiljö. Ljuslab är ett samarbete mellan GöteborgsOperan, Riksutställningar och White, arrangerat av Stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg och Göteborg Stad Kulturförvaltningen i samverkan med Konstepidemin.

– Ljus är ett sätt att utforska ny kunskap och vinna förståelse, men också ett sätt att mötas, se varandra, sig själv och vår värld, och framför allt ha roligt, säger projektets initiativtagare, Christina Vildinge, designer White. Det lilla ljuset är försvunnet och barnen söker efter det tillsammans med workshopledaren Ljusväktaren. De färdas genom en berättelse till solen och månens ljus,

regnbågens färgspektra och spännande skuggspel. Workshopen äger rum i ett mobilt lärande rum, byggt för utforskande av ljusfenomen och kombineras med praktiskt arbete i verkstad med konstnärer.
– Om vi vill ha kultur som når och berör barn, så måste vi från första stund arbeta för just den upplevelsen utan att kompromissa. Bra barnkultur har förmågan att skapa något socialt hållbart, utöver lärandet och upplevelsen. Jag hoppas att Ljuslab inspirerar barns eget utforskande och även får fler institutioner att vilja satsa på hållbar barnkultur, säger Mathias Strömer, senior curator Riksutställningar.

Berättelsen i workshopen använder utforskande lek för att väcka intresse och lusten att lära. Upptäcktsresan i ljus lockar till interaktivitet genom sinnliga utmaningar och omslutande experiment där barnen är i och påverkar olika ljusfenomen samtidigt som de samtalar om berättelsen. Två lördagar bjuds barnen in tillsammans med sina familjer och tre kvällar

utforskar Ljuslab Rymdtorget tillsammans med unga, kvinnor och äldre. Arbetet experimenterar med hur upplevelsen och relationen till en plats kan förändras med ljus, och hur du kan ta plats och påverka din närmiljö med ljuset som konstnärligt utforskande verktyg, berättar Christina Vildinge.
– Operavärldens uppgift är att berätta historier, och ljus spelar en mycket viktig roll för att skapa en känsla och kommunicera en stämning. GöteborgsOperan satsar på att skapa möjligheter att upptäcka och utforska operans olika delar, för människor i alla åldrar, säger Hannah Griffiths, utvecklingsledare för deltagande och lärande, GöteborgsOperan. Vi har valt ljus som inriktning på vår publika kreativa verksamhet i Bergsjön.

FAKTA OM LJUSLAB
Ljuslab – publikt konstnärligt utforskande av ljus i workshops för lustfyllt lärande och hållbar stadsutveckling. Ljuslab är ett innovativt utvecklingssamarbete om ljus mellan
GöteborgsOperan, Riksutställningar och White på idéinitiativ av HDK alumn Christina Vildinge, med stöd av ARQ, Bertil & Britt Svenssons Stiftelse för Belysningsteknik, WRL, Göteborg Energi, Kulturrådet, Göteborg Stad och Göteborgs Slöjdförening. Projektet är ett publikt konstnärligt utforskande av ljus i workshops för lustfylld kunskapsutveckling. En social mötesplats där konst och vetenskap förenas på ett nytänkande och profilerande sätt som attraherar alla delar av staden. Målsättning är att med ljusworkshops väcka lusten till lärande genom att förena fantasi och intellekt på ett utforskande och hållbart sätt. Ljuslab genomförde den första ljusworkshopen “Det lilla ljuset” på kulturhuset Blå Stället i Angered hösten 2014 tillsammans med över 100 barn från hela staden. 2016 arrangeras ljusworkshop för 1200 skolbarn och civilsamhället tillsammans med SDF Östra, Göteborg stad Kulturförvaltningen, Konstepidemin, Familjebostäder och GöteborgsLokaler. Ljuslab i Bergsjön omfattar ett mobilt lärande rum, en ljusverkstad med konstnärer, öppet hus för barnen och deras familjer samt kvällsworkshops på Rymdtorget med unga, kvinnor och äldre. Finalen är invigningen av barnens ljusgata – över tusen ljuskreationer skapade av barn i Östra Göteborg på Rymdtorget den 14 december kl 18-19 som en programpunkt för Julstaden.

Kontakt: Christina Vildinge, designer, idégivare och projektledare, White, 0721-58 30 65, *protected email*

Av: Ann Nilsson

Publicerad: 1 december, 2016

Läs hela