Milan Design Week 2016: Postmodernism, 3D-print och alltmer hållbarhet

Med över 2000 utställare, 1000 event och 300 000 besökare är Milan Design Week världens viktigaste designmässa. Whites veckolånga spaning i staden gav oss färgsprakande design, konst och arkitektur, och ett ökat fokus på hållbara initiativ.

Naturen är en fortsatt stark inspirationskälla, både i form, material och mönster – som gärna är oregelbundna och spräckliga. Det både matchas och missmatchas med den starkt kommande technotrenden, där 3D-printade material blir allt vanligare.

Milan Design Week Mönster

DIY är precis som förra året stort i Lambrate, ett av Milanos studentdistrikt. Här fanns många smarta guldkorn, men tyvärr fokuseras det ofta mer på utseende än innehåll.

MIlan Design Week DIY

Det flitiga lånandet från verkstads- och fabriksmiljöer finns kvar i både form och grafik, även om trenden har lugnat sig något. Bland materialen återkommer även i år de långlivade naturmaterialen, men här ser vi att marmor och trä dröjer sig kvar medan koppar och mässing är på väg bort.

Precis som på Stockholm Furniture Fair lånades det friskt från 80-talet och Memphisgruppen. Klumpiga och ologiska möbler i starka färger och mönster avlöste varandra med en tydlig flirt även till tidigare postmodernism.

Milan Design Week Postmodernism

Att våga maxa varje uttryck var en tydlig trend på årets designvecka i Milano. Därför ställer vi oss frågan: hur skulle det vara om fler maxade sina hållbara initiativ på samma sätt? På hemmaplan utmanar vi oss själva och branschen i flera inredningsprojekt där återbruk står i fokus. Vårt kontor i Kiruna är ett exempel. Kontoret till musikbolaget Epidemic Sound är ett annat.

Hoppas vi ses på en ännu mer hållbar designvecka 2017!

Epidemic Sound